awяiL Lawiqηє Faη Fσяuмu awяiL Lawiqηє Faη |
|
| C Dersleri | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
By.KaBuS weB MaSteR
Mesaj Sayısı : 223 Kayıt tarihi : 13/06/09 Yaş : 31 Nerden : Notalar İcinden Lakap : By.KaBuS
| Konu: C Dersleri Ptsi Haz. 15, 2009 11:54 am | |
| C NEDIR ? C programlama dili, Dennis Ritchie tarafindan Bell laboratuarlarinda yaratilmistir. PDP-11 ile Unix altinda calismak icin yaratilmis olmasina ragmen, ilgi uzerine MS-DOS altinda calisacak hale getirilmistir. Basitligi, olusan kodun kucuklugu, ve her cesit programlamada kullanilabilmesi, C yi populer bir dil yapmistir.
C, cok kestirme olmasi nedeni ile, yeni bilgisayarlara baslayanlar icin ogrenmesi zordur. Bir programci, C ile ust seviyelerden, assebly'ye yaklasan alt seviyelere kadar programlama yapabilir. C nin sagladigi bu rahatligin yaninda, tehlikeleride de vardir. Ornegin, makineyi kilitleyebilecek bir program yazmak, Pascal yada BASIC de yazmaktan cok daha kolaydir. Bir Pascal derleyicisinin fark edip uyaracagi bir hatayi, C derleyicileri fark etmeyebilir. C de, kendi basinizasiniz..
NIYE C?
Bu gun IBM-PC icin yazilan piyasadaki yeni programlarin yuzde 75'i, C ile yaziliyor. MicroSoft, Macro Assembler 4.0 i cikardiktan sonra, onu C ile yazdiklarini acikladi. Herhalde icinde birkac assembler rutin vardir ama, cogunlugu C ile yazilmistir.
C, bir komite degilde, bir kisi tarafindan yazilmis oldugundan, cok kullanisli bir lisandir, fakat cok iyi tanimlanmamistir. C icin bir standart yoktur, ama ANSI grubu, bu konuda calismaktadir. Isin ilgincligi, bir standart olmamasina ragmen, degisiklikleri cok azdir. Halbuki iyi tanimi olan Pascal dilinin, derleyicileri birbirinden cok farklidir, ve bir Pascal programini bir bilgisayardan digerine gecirmek zordur..
C nin Tasinabilirlik referanslari iyi olmasina ragmen, derleyiciler arasinda farkliliklar vardir. Bu degisiklikler genellikle BIOS fonksiyonlari gibi standart olmayan seyler kullanildiginda kendini gosterir.
TANIMLAYICI ISIMLERI
Fonksiyon ve degisken isimleri, harfler ve rakkamlardan olusabilir. Ilk harf ya bir harf yada alt-cizgi karakteri olmak zorundadir. geri kalanlar ise, harf, rakkam yada alt cizgi olabilir. Iki nokta onemlidir:
(1) Buyuk ve kucuk harfler farklidir. Bir programda "ISIM", "iSiM" ve "isim", degisik tanimlayicilardir.
(2) C'de, en fazla sekiz karakter onemlidir. Bir tanimlayici 8 karakterden uzun olabilir, fakat ilk sekizi sayilir. Bu derleyiciniz icin boyle olmayabilir.
DERLEYICI
Bu derste bircok ornek program sunacagim. Bunlari istediginiz herhangi bir derleyici ile derleyebilirsiniz, fakat kullanim kolayligi bakimindan QuickC derleyicisini tercih etmenizi tavsiye ederim.
c++ dersleri 2.bölüm
ILK C PROGRAMINIZ
En basit C programi:
main() { }
Bu bir programdir, ve bunu kisaltmanin, basitlestirmenin bir yolu yoktur. Isin kotu tarafi, bu program birsey yapmaz. Buradaki en onemli kelime, main() sozcugudur. Her programda olmasi gereken bu sozcuk, daha sonra gorecegimiz gibi, ilk satirda olmak zorunda degildir, fakat bir giris noktasi saglamasi nedeni ile gereklidir. Bunu takiben, iki tane parantez vardir. Bunlar da, main'in bir fonksiyon oldugunu belirtir. (Bir fonksiyonun tam olarak nelerden olustugunu daha sonra gorecegiz) Programin kendisi ise, iki kume isareti arasinda yer alir.
BIRSEYLER YAPAN BIR PROGRAM:
Daha ilginc bir program:
main() { printf("Bu bir satirlik yazidir."); }
Bu programin, ayni diger program gibi, main, ve kume isaretleri vardir. Icinde yer alan fonksiyonun, bir satiri ekrana getirmesi icin, satiri " " isaretleri arasina aliyoruz. Ayrica fonksiyonun parametresi oldugunu belirtmek icin de, cevresine parantez koyuyoruz.
Satirin sonundaki noktali virgule dikkatinizi cekerim: Bir satirin bittigini derleyiciye bildirmek icin, C dilinde ; noktali virgul kullanilir.
DAHA COK SEY YAZAN BIR PROGRAM
main() { printf("Bu bir satirlik yazidir.n"); printf("Bu bir baska "); printf(" satirdir.n"); printf("Bu ucuncu satirdir.n"); }
Bu programda, 4 tane islenecek komut vardir. Satirlar bu sirada islenir. Ilk satirin sonundaki tuhaf ters bolu isareti, ondan sonra gelecek karakterin bir kontrol karakteri oldugunu belirtiyor. Bu durumda n harfi, yeni bir satir istegini belirtir. Yani, cursor, ekranin sol basina, ve bir satir asagiya kayar. Katarin herhangi bir yerinde yeni bir satir isteyince, "n" komutunu verebilirsiniz. Hatta bir kelimenin ortasina bile koyup, kelimeyi iki satira bolebilirsiniz.
Ilk komut, metini ekrana yazar, ve bir satir asagi iner. Ikinci komut, yazdiktan sonra, yeni satir yapmadan, ucuncu komutun icindekileri ekrana yazar. Bu komutun sonunda, yeni satira gecilir. Dorduncu komut ise, ucuncu satiri yazar, ve bir return karakteri sunar.
RAKAMLAR YAZALIM
main() { int index;
index = 13; printf("Indexin degeri simdi %dn",index); index = 27; printf("Indexin degeri simdi %dn",index); index = 10; printf("Indexin degeri simdi %dn",index); }
Bu programda ise, ilk defa olarak bir degisken kullaniyoruz. main() ve { isaretlerine artik alismis olmalisiniz. Bunun altinda "int index" diye bir satir yer aliyor. Bu satir, "index" isimli bir tamsayi degiskenini tanimliyor. Cogu mikrobilgisayarlar icin, 'int' tipi bir degiskenin alabilecegi degerler, -32768 ila 32767 dir. 'index' ismi ise, TANIMLAYICILAR da bahsettigimiz kurallara uyan herhangi birsey olabilir. Bu satirin sonunda da, satirin bittigini belirten ; noktali virgul yer alir.
Bir satirda birden fazla tam sayi tanimlanabilir, fakat henuz biz bununla ortaligi karistirmayacagiz.
Programi incelerken, uc tane atama satiri oldugunu, ve bu satirlarin altinda da degerlerin yazildigini goruyoruz. Once 13 atanir, ve ekrana yazilir, sonra 27 ve 10.
RAKAMLARI NASIL YAZARIZ
Sozumuze sadik kalmak icin, tekrar printf komutuna donelim, ve nasil calistigini gorelim. Gordugunuz gibi, butun satirlar, birbiri ile ayni, ve diger orneklerden farki, icindeki % isareti. Bu harf, printf'e ekrana yazmayi durdurup, ozel birsey yapmasini soyler. % isaretinden sonra gelen harf, d, bir tamsayi yazilacagini belirtir. Bundan sonra, yeni satira geciren tanidik n isaretini goruyoruz.
Den-denler arasinda kalan butun harfler, printf komutu ile ekrana cikacaklari tanimlar. Bundan sonraki virgul ve "index" sozcugu yer alir. printf komutu buradan degiskenin degerlerini okur. Daha fazla %d ekleyerek ,ve bunlari yine virgul ile birbirine ekleyerek, birden fazla degiskenin de bu komut ile goruntulenmesini saglayabiliriz. Hatirlamaniz gereken onemli bir nokta, saha tanimlayici %d ile gecirdiginiz degisken miktari, ayni kalmalidir, yoksa bir runtime hatasi verir.
BILGI SATIRLARI NASIL EKLENIR
/* Bu satiri, derleyici kullanmaz */
main() /* Bir satir daha */ { printf("Bilgi satirlarinin nasil eklenecegini "); /* Bilgi satirlari, bir satirdan uzun olabilir. */ printf("goruyoruz.n"); }
/* Ve programin sonu... */
Programa aciklik katmak icin, eklenebilecek bilgiler, derleyici tarafindan uzerinden atlanir. Lutfen yukaridaki programi, iyi bir ornek olarak almayin. Son derece daginik bir sekilde katilmis bilgi satirlari, sadece kullanimini gostermek amaci iledir. Bilgi satirlari, /* isaretleri ile baslar, ve */ isareti ile sona erir.
Dikkat etmeniz gereken bir nokta, birkac satirdan olusan bilgi satirlarinda bulunan program komutlarinin, isleme konmayacagidir.
Bilgi satirlari, programin nasil calistigini gostermesi bakimindan cok onemlidir. Yazdiginiz bir programin, bir baskasi tarafindan okunabilmesi, yada siz nasil calistigini unuttuktan sonra hatirlayabilmeniz icin, mumkun oldugu kadar cok bilgi satiri eklemekte fayda vardir.
Bazi derleyiciler ic ice bilgi satirlarini kabul ederler, fakat genelde, ic ice bilgi satirlari kabul edilmez.
IYI SAYFA DIZIMI
Yazdiginiz bir program, kolay anlasilir olmalidir. Bunun icin, duzgun bir sekilde programlamak cok onemlidir. C derleyicileri, komutlar arasindaki bosluklari goz onune almaz, ve bu nedenle de programlariniza aciklik katmak icin, dilediginiz gibi bosluk ve bos satir birakabilirsiniz.
Su iki programi karsilastiralim:
main() /* Program buradan basliyor */ { printf("iyi yazis,"); printf ("programin anlasilmasini kolaylastirirn"); }
ve:
main() /* Program buradan basliyor */ {printf("iyi yazis,"); printf ("programin anlasilmasini kolaylastirirn");}
Odev bence ödev her zaman gereklidir bunları yapmaya çalışın yaparsanız kKENDİ KENDİNİZE az da olsa c++'da ilerlemiş olacaksınız)
1. Ekrana kendi isminizi yazacak bir program yazin. 2. Programa ayri satirlarda, iki "printf" satiri daha ekleyerek, adresinizi ve telefon numaranizi da yazdirin.
c++ dersleri 3.bölüm
TAM SAYI ATAMA
TAMSAYI.C: ================================================== == main() { int a,b,c;
a = 12; b = 3;
c = a+b; c = a-b; c = a*b; c = a/b; c = a%b;
c = 12*a+b/2-a*b*2/(a*c+b*2);
a = a + 1; /* arttirma islemleri */ b = b * 5;
a = b = c = 20; /* Coklu atamalar */ a = b = c = 12*13/4; } ================================================== =
Bu programda uc tam sayi degiskeni tanimliyoruz (a,b,c), ve bunlara degerler atiyoruz. Ilk iki satirda a ve b ye sayisal degerler veriyoruz. Daha sonraki dort satirda, basit islemler goruyorsunuz.
Besinci satirda ise, modulo operatorunu goruyorsunuz. Modulo, iki degisken birbirine bolundugunde, kalan degeri verir. Modulo, sadece integer ve char degisken tipleri ile kullanilabilir.
Daha sonra gelen iki arttirma islemleri ise, bu sekilde derleyici tarafindan kabul edilir, fakat bunlari yazmanin daha kestirme bir sekli vardir - bunu daha sonra gorecegiz.
Son iki satira gelince, bunlar cok tuhaf gorunebilir goze. C derleyicisi, atama satirlarini, sagdan sola dogru okur. Bunun sayesinde, coklu atamalar gibi, cok faydali islemler yapilabilir. Bu ornekte, derleyici, yirmiyi alip, c ye atiyor. Sola dogru devam ederken, b yi gorup, en son elde edilen sonucu (20) b ye atiyor. Ayni sekilde a ya da, b nin degeri veriliyor.
Bu programi derleyip, calistirmak son derece SIKICI olabilir. Bu programin hicbir ciktisi yoktur. Dilerseniz, ogrendiginiz printf fonksiyonu ile, programin yaptiklarini daha yakindan inceleyebilirsiniz.
C de veri tanimlari, program bloku icinde, islenecek komutlardan once gelir. Sayet tanimlari programin ortasina yerlestirmeye calisirsaniz, derleyici bir hata verecektir.
VERI TIPLERI
main() { int a,b,c; /* -32767 den 32767 ye - tamsayi olarak */ char x,y,z; /* 0 dan 255 e - tamsayi olarak */ float num,toy,thing; /* 10e-38 den 10e+38 e - ondalikli olarak */
a = b = c = -27; x = y = z = 'A'; num = toy = thing = 3.6792;
a = y; /* a nin degeri simdi 65 (karakter A) */ x = b; /* x simdi tuhaf bir sayi olacak */ num = b; /* num simdi -27.00 olacak */ a = toy /* a simdi 3 olacak */ }
Gordugunuz gibi, birkac integer daha tanimladik. Fakat, bundan baska, iki yeni tip daha kattik. "Char" ve "float".
"Char" tipi, nerdeyse integer ile ayni manada. Fakat, sadece 0 ila 255 arasindaki sayilari alabilir, ve genellikle hafizada bir bytelik bir yerde saklanir. Bu tip veri, genellikle kelime katarlari saklamak icin kullanilir.
DATA TIPLERININ KARISTIRILMASI
Bu anda, C nin "int" ve "char" i nasil kullandigini gormenin tam zamani. C deki "int" tipi ile calisan cogu fonksiyonlar, karakter tip veri ile de ayni sekilde calisabilir, cunku karakter tipi, bir cins integer'dir. "char" ve "int" tiplerini neredeyse istediginiz gibi karistirmak mumkundur. Derleyicinin akli karismaz, ama sizin karisabilir. Bunun icin dogru tip veriyi kullanmakta fayda vardir.
FLOAT
Ikinci yeni tip veri, "float" tipidir. Kayar nokta da denilen bu tipin sinirlari cok genistir. Cogu bilgisayarlarda, float tipi 10e-38 den 10e+38 e kadardir.
YENI VERI TIPLERINI NASIL KULLANALIM
Bu programin ilk uc satirinda, dokuz tane degiskene deger ataniyor.
* Daha once gordugumuz gibi, "char" tipi, aslinda bir "integer" tipi oldugundan, bir "char" in "int" e cevrilmesinde hicbir sorun yoktur. * Fakat, bir integer'i "char" a cevirmek icin, bir standart yoktur. Bu nedenle, sayet tamsayi degiskeninin degeri, "char" sahasindan buyukse, cikan sonuc cok sasirtici olabilir. * Ucuncu satirda ise, bir tamsayiyi, "float" a atiyoruz. Bu durumda, derleyici, bu ceviriyi bizim icin yapar. * Fakat tersini yapmak ise, biraz daha kari******. Derleyici sayet varsa, degiskenin ondalik degerini ne yapacagina karar vermek zorundadir. Genellikle de, ondalik kesimi gozardi eder.
Bu programin da hicbir ciktisi yok. Hem zaten karakter ve float tiplerinin nasil ekrana yazilabilecegini gormedik.. Bundan sonraki programa kadar sabir..
COKVERI.C: ================================================== =
main() { int a; /* basit tamsayi tipi */ long int b; /* uzun tamsayi tipi */ short int c; /* kisa tamsayi tipi */ unsigned int d; /* isaretsiz (+ - siz) tamsayi */ char e; /* karakter tipi */ float f; /* kayar nokta tipi */ double g; /* cift hassasiyet kayar nokta */
a = 1023; b = 2222; c = 123; d = 1234; e = 'X'; f = 3.14159; g = 3.1415926535898;
printf("a = %dn",a); /* desimal */ printf("a = %on",a); /* oktal */ printf("a = %xn",a); /* heksadesimal */ printf("b = %ldn",b); /* uzun desimal */ printf("c = %dn",c); /* kisa desimal */ printf("d = %un",d); /* isaretsiz */ printf("e = %cn",e); /* karakter */ printf("f = %fn",f); /* kayar nokta */ printf("g = %fn",g); /* cift hassasiyet k.n */ printf("n"); printf("a = %dn",a); /* basit 'int' cikti */ printf("a = %7dn",a); /* 7 uzunlukta bir saha kullan*/ printf("a = %-7dn",a); /* sola dayali 7 lik saha */ printf("n"); printf("f = %fn",f); /* basit kayan nokta */ printf("f = %12fn",f); /* 12 lik bir saha kullan*/ printf("f = %12.3fn",f); /* noktadan sonra 3 hane */ printf("f = %12.5fn",f); /* noktadan sonra 5 hane */ printf("f = %-12.5fn",f); /* sola yapisik 12 hane */ }
================================================== =
Bu program, C dilinde bulunan butun standart basit veri tiplerini kapsiyor. Baska tiplerde var, fakat bunlar basit tiplerin bir araya gelmesi ile olusurlar. Bunlardan daha sonra bahsedecegiz.
Programi inceleyin. Ilk once basit 'int', sonra 'long int' ve 'short int' gorunuyor. 'unsigned' tipi, yine integer kadar bir sahada saklanir, fakat arti yada eksi isareti tasimadigindan, genellikle siniri 0 - 65535 dir. (Sayet long, short, yada unsigned deyimi kullanilmissa, sonuna 'int' yazilmasi gereksizdir.)
Daha once char ve float u gormustuk. Bunlar disinda kalan 'double' tipi, 'float' a nazaran daha buyuk bir sahada saklanir, ve daha hassas sonuclar verebilir.
Cogu derleyicilerin matematik fonksiyonlari, float tipini kullanmaz, double tipini kullanir. Bu nedenle verdiginiz float degeri, size transparan olarak double'a cevirir. | |
| | | By.KaBuS weB MaSteR
Mesaj Sayısı : 223 Kayıt tarihi : 13/06/09 Yaş : 31 Nerden : Notalar İcinden Lakap : By.KaBuS
| Konu: Geri: C Dersleri Ptsi Haz. 15, 2009 11:54 am | |
| PRINTF'IN CEVIRIM KARAKTERLERI
Printf fonksiyonunda kullanilan karakterler sunlardir:
d desimal o oktal x heksadesimal u unsigned (isaretsiz) c karakter s string (karakter katari) f float (kayar nokta)
Bu harfler, bir yuzde isaretinden sonra kullanirlar. Bu iki harf arasina sunlar ilave edilebilir:
- sahasinin icinde sola dayanmis (n) minimum saha uzunlugunu belirler . n ile m yi birbirinden ayirir (m) float tipi icin noktadan sonraki hane sayisi l 'long' tipi oldugunu belirtmek icin
Bu programi derleyip sonuclarini inceleyin. Dilediginiz gibi degistirerek, sonuclari inceleyin.
MANTIKSAL KARSILASTIRMALAR
KARSILAS.C: ==================================================
main() /* Bir suru karsilastirma */ { int x = 11,y = 11,z = 11; char a = 40,b = 40,c = 40; float r = 12.987,s = 12.987,t = 12.987;
/* Birinci grup */
if (x == y) z = -13; /* z = -13 olacak */ if (x > z) a = 'A'; /* a = 65 olacak */ if (!(x > z)) a = 'B'; /* bu hicbir sey yapmayacak */ if (b <= c) r = 0.0; /* r = 0.0 olacak */ if (r != s) t = c/2; /* t = 20 olacak */
/* Ikinci grup */
if (x = (r != s)) z = 1000; /* x pozitif olacak, ve z = 1000 olacak */ if (x = y) z = 222; /* bu, x = y, and z = 222 yapar */ if (x != 0) z = 333; /* z = 333 olacak */ if (x) z = 444; /* z = 444 olacak */
/* Ucuncu grup */
x = y = z = 77; if ((x == y) && (x == 77)) z = 33; /* z = 33 olur */ if ((x > y) || (z > 12)) z = 22; /* z = 22 olacak */ if (x && y && z) z = 11; /* z = 11 olur */ if ((x = 1) && (y = 2) && (z = 3)) r = 12.00; /* Bu ise, x = 1, y = 2, z = 3, r = 12.00 yapar */ if ((x == 2) && (y = 3) && (z = 4)) r = 14.56; /* Birsey degistiremez */
/* Dorducu grup */
if (x == x); z = 27.345; /* z daima deger degistirir */ if (x != x) z = 27.345; /* Hicbirsey degismez */ if (x = 0) z = 27.345; /* x = 0 olur, z degismez */
}
================================================== =
Karsilas.C isimli programa lutfen bakin. Ilk basinda dokuz tane degisken hazirliyoruz. Daha once yapmadigimiz sekilde, bunlari hem tanimlayip, hem ilk degerlerini veriyoruz.
Gordugunuz gibi if ile komutlar arasinda bir satir birakmamiz gerekmiyor. Programin daha okunabilir olmasi icin arada satir birakmak sart degildir.
Birinci gruptaki karsilastirmalar, iki degiskeni karsilastirdiklari icin, en basit olanlari. Ilk satirda, x in y ye esit olup olmadigina bakiyoruz. Burada iki esit isareti yerine (==) tek esit de kullanilabilirdi, fakat manasi degisirdi.
Ucuncu satirda, NOT isaretini goruyorsunuz. Bu unlem isareti, herhangi bir karsilastirmanin sonucunu degistirmek icin kullanilabilir.
DAHA ZOR KARSILASTIRMALAR
Ikinci grupta yer alan karsilastirmalar daha zor. Ilk once parantezler arasinda tuhaf bir ifade yer aliyor.. Bunu anlamak icin C dilindeki 'EVET' ve 'HAYIR' kavramlarini bilmemiz gerekiyor. C de 'HAYIR', 0 degerindedir. 'EVET' ise, sifirdan degisik herhangi birseydir. Bir EVET/HAYIR testinin sonucu herhangi bir integer yada karakter degiskenine atanabilir.
Ilk ornege bakin: r!=s deyimi, r nin degeri 0.0 a atandigindan, 'EVET' bir sonuc verecektir. Bu sonuc, sifirdan degisik bir rakam, ve herhalde 1 olacaktir. Olusan bu sonuc, x degiskenine atanir. Sayet x den sonra iki esit isareti olsa idi (x == (r!=s) gibi) bu durumda bu 1 degeri, x ile karsilastirilirdi. Fakat tek bir isaret oldugundan, r ile s yi karsilastirmanin sonucu, x e atanir. Ayrica bu atama isleminin sonucu da sifirdan degisik oldugundan, z de 1000 e esitlenir.
Ikinci ornekte ise, x degiskeni, y nin degerini alir, cunku arada tek esit isareti vardir. Ayrica sonuc 11 oldugundan, z de 222 ye esitlenir.
Ikinci grubun ucuncusunde, x i sifira karsilastiriyoruz. Sayet sonuc 'EVET' ise, yani x sifir degilse, z ye 333 degerini atiyoruz. Bu grubun en son orneginde ise, sayet x in degeri sifir degil ise, z ye 444 atiyoruz. Yani ucuncu ve dorduncu ornekler, birbirine esdirler.
Ucuncu gruptaki karsilastirmalar, yeni deyimler sunuyor. Yani 'AND' ve 'OR' deyimleri. Ilk once 3 degiskene de 77 degerini atiyoruz ki, islemlere bilinen degerlerle basliyabilelim. Buradaki ilk ornekte, yeni kontrol isaretimiz '&&' i goruyoruz. Bu satirin okunusu ise: 'Sayet x, y ye esit ise, vede x, 77 ye esit ise, z nin degerini 33 yap.' Yani, AND operandi icin, iki taraftaki islemlerin EVET (TRUE) sonuc vermesi gereklidir.
Bundan sonraki ornek ise, '||' (OR) isaretini gosteriyor. Bu satir ise, 'Sayet x, y den buyuk ise, YADA z, 12 den buyuk ise, z nin degerini 22 yap.' z nin degeri 12 den buyuk oldugu icin, x in y den buyuk olup olmamasi onemli degildir. Cunku OR operandi icin ikisinden birinin EVET olmasi yeterlidir.
Bircok kisimdan olusan bir mantiksal karsilastirma yaparken, karsilastirma soldan saga dogru yapilir, ve sonuc garantilendiginde, bu satirin islenmesi durur. Mesela, bir AND karsilastirmasinda, sayet AND in sol tarafindaki islem HAYIR (FALSE) sonuc verirse, sag tarafindaki islem yapilmaz. Yada, bir OR isleminde, sol tarafindaki islem EVET (TRUE) sonuc verirse, islemin OR dan sonrasina bakilmaz.
OPERANDLARIN ISLEM SIRASI
Hangi operand ilk once islenir? Bu konuda bircok kural vardir, ve derleyicinin kitabini bunlari uzun uzun anlatir. Fakat, benim tavsiyem, bunlarla ugrasmak yerine, once islenmesini istediginiz kisimin cevresine parantez koymanizdir.
Ucuncu gruptaki orneklere devam ederek, dorduncu ornekte, uc tane basit degiskenin birbiri ile AND edildigini goruyoruz. Ucunun de degerleri sifirdan degisik oldugundan, sonuc EVET oluyor, ve z nin degeri 11 e esitlenir.
Bundan sonraki ornekte ise, uc tane atama islemi gorunuyor. Sayet daha onceki ornekleri anladiysaniz, bu 'if' komutunun dort tane degeri degistirdigini gorebilirsiniz.
BIR HILE
Ucuncu grubun en son orneginde ise, bir hile var. Ilk once, (x==2) nin HAYIR la sonuc verdigini goruyoruz. Ve daha once gordugumuz gibi, C dili, sonuctan emin oluncaya kadar if komutunu isler. Yani, hepsi AND oldugu icin, vede ilk ifade HAYIR (FALSE) oldugu icin, islemi o noktada keser, ve y,z ve r nin degerleri degismez.
Dorduncu gruptaki orneklerin hicbiri calismaz. Bu grup, basinizi derde sokabilecek komutlardir. ilk ornekte, x == x komutu daima dogrudur, fakat hemen arkasindan gelen noktali virgul yuzunden, bundan sonra gelen z=27.345 komutu ayri bir komut olarak her zaman islenir.
ikincisi daha kolay - x daima x e esit olacagindan, denklem daima yalnis olacaktir. Son olarak, x e sifir degeri atanir, ve parantezin sonucu sifir oldugundan, z ye atama yapilmaz.
C NIN CABUK TARAFLARI
C de 3 tane, bakinca hicbir seye benzemeyen, fakat programlarken hiz saglayan kestirme yol vardir. Bu metodlar iyi C programcilari tarafindan cok SIK kullanildigindan, ogrenmenizde fayda vardir.
KESTIRME.C: =================================================
main() { int x = 0,y = 2,z = 1025; float a = 0.0,b = 3.14159,c = -37.234;
/* Arttirma */ x = x + 1; /* Bu x i bir arttirir */ x++; /* Bu da.. */ ++x; /* Bu da.. */ z = y++; /* z = 2, y = 3 */ z = ++y; /* z = 4, y = 4 */
/* Azaltma */ y = y - 1; /* Bu y nin degerini bir azaltir */ y--; /* Bu da.. */ --y; /* Buddah.. */ y = 3; z = y--; /* z = 3, y = 2 */ z = --y; /* z = 1, y = 1 */
/* aritmetik islemler */ a = a + 12; /* a ya 12 eklemek */ a += 12; /* 12 daha eklemek.. */ a *= 3.2; /* a yi 3.2 ile carpmak */ a -= b; /* b yi a dan cikarmak */ a /= 10.0; /* a yi ona bolmek */
/* sartli islemler */ a = (b >= 3.0 ? 2.0 : 10.5 ); /* Bu islem....... */
if (b >= 3.0) /* ve bu islemler.. */ a = 2.0; /* birbiri ile aynidir */ else /* ve ayni sonucu */ a = 10.5; /* saglarlar. */
c = (a > b?a:b); /* c, a yada b nin max ini alir */ c = (a > b?b:a); /* c, a yada b nin min ini alir. */ } ================================================== =
KESTIRME.C ye bakin. Bu programda, ilk komutta, x in degeri bir tane arttiriliyor. Ikinci ve ucuncu komutlar da ayni seyi yaparlar. Yani, iki tane arti isareti, degiskenin degerini bir arttirir. Ayrica, sayet ++ isareti degiskenin onunde ise, degisken kullanilmadan once degeri arttirilir, sayet ++ isareti degiskenin arkasinda (saginda) ise, kullanildiktan sonra degeri arttirilir.
Dorduncu komutta ise, y nin degeri, z ye atanir, ve daha sonra da y nin degeri bir arttirilir. Bundan sonraki komutta ise, y nin degeri ilk once arttirilir, daha sonra bu deger z ye verilir.
Ikinci grupta, azaltici operatorleri goruyoruz. Ayni arttirici operatorler gibi, bu gruptaki ornekler de bir oncekiler ile aynidir.
Ucuncu grupta, aritmetik kestirme metodlari goruyoruz. ilk ornekte, a ya 12 eklenir. Bunun altindaki satirda ise, tekrar ayni sey yapilir. Yani, += operatoru, soldaki degiskene, sag tarafin sonucunun eklenecegini belirtir. Yine ayni sekilde, bu is carpma, cikarma, ve bolme islemleri icin de yapilabilir.
Dorduncu grupta ise, a ya, karmasik bir degerin atandigini goruyoruz. Bunun hemen altindaki if... satirlari ise, bu tek satir ile es anlamdadir. Bu karsilastirma operatoru, uc parcadan olusmustur. Bu parcalar birbirinden soru, ve iki nokta isaretleri ile ayrilirlar. Ilk once soru isaretinden onceki kisim degerlendirilir, sonuc EVET cikar ise, soru isaretinden hemen sonraki deger, dondurulur, sayet sonuc HAYIR cikar ise, iki nokta isaretinden sonraki deger dondurulur.
Bundan sonra ise, bu karsilastirma operatorunun c ye atama yapmakta kullanildigini goruyoruz. Ilk once, a ile b nin hangisinin degeri buyukse, o degere c ye atanir, ve ikincide ise, hangisi daha kucuk ise, o c ye atanir.
ODEV:
1. Birden onikiye sayacak bir program yazin. Bu program, sayarken rakamlari ve bu rakamlarin karelerini ekrana yazsin.
1 1 2 4 3 9 gibi..
2. Birden onikiye sayan programi biraz degistirerek, sayimi yazan, ve 1 in inversini, bes haneli alan bir program yazin. Yani:
1 1.00000 2 .50000 3 .33333 4 .25000 gibi..
3. Birden yuze kadar sayan, fakat 32 ila 39 arasindaki degerleri yazan bir program yazin. Her satira bir rakam yazilsin.. --------------------------------------------------------------------------
Fonksiyonlar ve degiskenler
KARETOPL.C: ================================================== ==
int toplam; /* Global degisken */
main() { int index;
baslik(); /* Baslik isimli fonksiyonu cagirir */
for (index = 1;index <= 7;index++) kare(index); /* Bu, kare fonksiyonunu cagirir. */
bitis(); /* Bu da, bitis isimli fonksiyonu cagirir */ }
baslik() /* Bu fonksiyonun tanimidir */ { toplam = 0; /* "Toplam" isimli degiskene 0 degeri atanir.. */ printf("Bu, kare programinin basligidirnn"); }
kare(rakam) /* Bu, kare fonksiyonunun baslangicidir */ int rakam; { int karesi; /* Yerel degisken tanimlaniyor */
karesi = rakam * rakam ; /* Karesini olusturuyor. */ toplam += karesi; /* Bulunan deger, toplama ekleniyor */ printf("%d nin karesi %d dir.n",rakam,karesi); }
bitis() /* Bitis fonksiyonu tanimlaniyor. */ { printf("nKarelerin toplami: %d dir..n",toplam); } ================================================== == | |
| | | By.KaBuS weB MaSteR
Mesaj Sayısı : 223 Kayıt tarihi : 13/06/09 Yaş : 31 Nerden : Notalar İcinden Lakap : By.KaBuS
| Konu: Geri: C Dersleri Ptsi Haz. 15, 2009 11:55 am | |
| PRINTF'IN CEVIRIM KARAKTERLERI
Printf fonksiyonunda kullanilan karakterler sunlardir:
d desimal o oktal x heksadesimal u unsigned (isaretsiz) c karakter s string (karakter katari) f float (kayar nokta)
Bu harfler, bir yuzde isaretinden sonra kullanirlar. Bu iki harf arasina sunlar ilave edilebilir:
- sahasinin icinde sola dayanmis (n) minimum saha uzunlugunu belirler . n ile m yi birbirinden ayirir (m) float tipi icin noktadan sonraki hane sayisi l 'long' tipi oldugunu belirtmek icin
Bu programi derleyip sonuclarini inceleyin. Dilediginiz gibi degistirerek, sonuclari inceleyin.
MANTIKSAL KARSILASTIRMALAR
KARSILAS.C: ==================================================
main() /* Bir suru karsilastirma */ { int x = 11,y = 11,z = 11; char a = 40,b = 40,c = 40; float r = 12.987,s = 12.987,t = 12.987;
/* Birinci grup */
if (x == y) z = -13; /* z = -13 olacak */ if (x > z) a = 'A'; /* a = 65 olacak */ if (!(x > z)) a = 'B'; /* bu hicbir sey yapmayacak */ if (b <= c) r = 0.0; /* r = 0.0 olacak */ if (r != s) t = c/2; /* t = 20 olacak */
/* Ikinci grup */
if (x = (r != s)) z = 1000; /* x pozitif olacak, ve z = 1000 olacak */ if (x = y) z = 222; /* bu, x = y, and z = 222 yapar */ if (x != 0) z = 333; /* z = 333 olacak */ if (x) z = 444; /* z = 444 olacak */
/* Ucuncu grup */
x = y = z = 77; if ((x == y) && (x == 77)) z = 33; /* z = 33 olur */ if ((x > y) || (z > 12)) z = 22; /* z = 22 olacak */ if (x && y && z) z = 11; /* z = 11 olur */ if ((x = 1) && (y = 2) && (z = 3)) r = 12.00; /* Bu ise, x = 1, y = 2, z = 3, r = 12.00 yapar */ if ((x == 2) && (y = 3) && (z = 4)) r = 14.56; /* Birsey degistiremez */
/* Dorducu grup */
if (x == x); z = 27.345; /* z daima deger degistirir */ if (x != x) z = 27.345; /* Hicbirsey degismez */ if (x = 0) z = 27.345; /* x = 0 olur, z degismez */
}
================================================== =
Karsilas.C isimli programa lutfen bakin. Ilk basinda dokuz tane degisken hazirliyoruz. Daha once yapmadigimiz sekilde, bunlari hem tanimlayip, hem ilk degerlerini veriyoruz.
Gordugunuz gibi if ile komutlar arasinda bir satir birakmamiz gerekmiyor. Programin daha okunabilir olmasi icin arada satir birakmak sart degildir.
Birinci gruptaki karsilastirmalar, iki degiskeni karsilastirdiklari icin, en basit olanlari. Ilk satirda, x in y ye esit olup olmadigina bakiyoruz. Burada iki esit isareti yerine (==) tek esit de kullanilabilirdi, fakat manasi degisirdi.
Ucuncu satirda, NOT isaretini goruyorsunuz. Bu unlem isareti, herhangi bir karsilastirmanin sonucunu degistirmek icin kullanilabilir.
DAHA ZOR KARSILASTIRMALAR
Ikinci grupta yer alan karsilastirmalar daha zor. Ilk once parantezler arasinda tuhaf bir ifade yer aliyor.. Bunu anlamak icin C dilindeki 'EVET' ve 'HAYIR' kavramlarini bilmemiz gerekiyor. C de 'HAYIR', 0 degerindedir. 'EVET' ise, sifirdan degisik herhangi birseydir. Bir EVET/HAYIR testinin sonucu herhangi bir integer yada karakter degiskenine atanabilir.
Ilk ornege bakin: r!=s deyimi, r nin degeri 0.0 a atandigindan, 'EVET' bir sonuc verecektir. Bu sonuc, sifirdan degisik bir rakam, ve herhalde 1 olacaktir. Olusan bu sonuc, x degiskenine atanir. Sayet x den sonra iki esit isareti olsa idi (x == (r!=s) gibi) bu durumda bu 1 degeri, x ile karsilastirilirdi. Fakat tek bir isaret oldugundan, r ile s yi karsilastirmanin sonucu, x e atanir. Ayrica bu atama isleminin sonucu da sifirdan degisik oldugundan, z de 1000 e esitlenir.
Ikinci ornekte ise, x degiskeni, y nin degerini alir, cunku arada tek esit isareti vardir. Ayrica sonuc 11 oldugundan, z de 222 ye esitlenir.
Ikinci grubun ucuncusunde, x i sifira karsilastiriyoruz. Sayet sonuc 'EVET' ise, yani x sifir degilse, z ye 333 degerini atiyoruz. Bu grubun en son orneginde ise, sayet x in degeri sifir degil ise, z ye 444 atiyoruz. Yani ucuncu ve dorduncu ornekler, birbirine esdirler.
Ucuncu gruptaki karsilastirmalar, yeni deyimler sunuyor. Yani 'AND' ve 'OR' deyimleri. Ilk once 3 degiskene de 77 degerini atiyoruz ki, islemlere bilinen degerlerle basliyabilelim. Buradaki ilk ornekte, yeni kontrol isaretimiz '&&' i goruyoruz. Bu satirin okunusu ise: 'Sayet x, y ye esit ise, vede x, 77 ye esit ise, z nin degerini 33 yap.' Yani, AND operandi icin, iki taraftaki islemlerin EVET (TRUE) sonuc vermesi gereklidir.
Bundan sonraki ornek ise, '||' (OR) isaretini gosteriyor. Bu satir ise, 'Sayet x, y den buyuk ise, YADA z, 12 den buyuk ise, z nin degerini 22 yap.' z nin degeri 12 den buyuk oldugu icin, x in y den buyuk olup olmamasi onemli degildir. Cunku OR operandi icin ikisinden birinin EVET olmasi yeterlidir.
Bircok kisimdan olusan bir mantiksal karsilastirma yaparken, karsilastirma soldan saga dogru yapilir, ve sonuc garantilendiginde, bu satirin islenmesi durur. Mesela, bir AND karsilastirmasinda, sayet AND in sol tarafindaki islem HAYIR (FALSE) sonuc verirse, sag tarafindaki islem yapilmaz. Yada, bir OR isleminde, sol tarafindaki islem EVET (TRUE) sonuc verirse, islemin OR dan sonrasina bakilmaz.
OPERANDLARIN ISLEM SIRASI
Hangi operand ilk once islenir? Bu konuda bircok kural vardir, ve derleyicinin kitabini bunlari uzun uzun anlatir. Fakat, benim tavsiyem, bunlarla ugrasmak yerine, once islenmesini istediginiz kisimin cevresine parantez koymanizdir.
Ucuncu gruptaki orneklere devam ederek, dorduncu ornekte, uc tane basit degiskenin birbiri ile AND edildigini goruyoruz. Ucunun de degerleri sifirdan degisik oldugundan, sonuc EVET oluyor, ve z nin degeri 11 e esitlenir.
Bundan sonraki ornekte ise, uc tane atama islemi gorunuyor. Sayet daha onceki ornekleri anladiysaniz, bu 'if' komutunun dort tane degeri degistirdigini gorebilirsiniz.
BIR HILE
Ucuncu grubun en son orneginde ise, bir hile var. Ilk once, (x==2) nin HAYIR la sonuc verdigini goruyoruz. Ve daha once gordugumuz gibi, C dili, sonuctan emin oluncaya kadar if komutunu isler. Yani, hepsi AND oldugu icin, vede ilk ifade HAYIR (FALSE) oldugu icin, islemi o noktada keser, ve y,z ve r nin degerleri degismez.
Dorduncu gruptaki orneklerin hicbiri calismaz. Bu grup, basinizi derde sokabilecek komutlardir. ilk ornekte, x == x komutu daima dogrudur, fakat hemen arkasindan gelen noktali virgul yuzunden, bundan sonra gelen z=27.345 komutu ayri bir komut olarak her zaman islenir.
ikincisi daha kolay - x daima x e esit olacagindan, denklem daima yalnis olacaktir. Son olarak, x e sifir degeri atanir, ve parantezin sonucu sifir oldugundan, z ye atama yapilmaz.
C NIN CABUK TARAFLARI
C de 3 tane, bakinca hicbir seye benzemeyen, fakat programlarken hiz saglayan kestirme yol vardir. Bu metodlar iyi C programcilari tarafindan cok SIK kullanildigindan, ogrenmenizde fayda vardir.
KESTIRME.C: =================================================
main() { int x = 0,y = 2,z = 1025; float a = 0.0,b = 3.14159,c = -37.234;
/* Arttirma */ x = x + 1; /* Bu x i bir arttirir */ x++; /* Bu da.. */ ++x; /* Bu da.. */ z = y++; /* z = 2, y = 3 */ z = ++y; /* z = 4, y = 4 */
/* Azaltma */ y = y - 1; /* Bu y nin degerini bir azaltir */ y--; /* Bu da.. */ --y; /* Buddah.. */ y = 3; z = y--; /* z = 3, y = 2 */ z = --y; /* z = 1, y = 1 */
/* aritmetik islemler */ a = a + 12; /* a ya 12 eklemek */ a += 12; /* 12 daha eklemek.. */ a *= 3.2; /* a yi 3.2 ile carpmak */ a -= b; /* b yi a dan cikarmak */ a /= 10.0; /* a yi ona bolmek */
/* sartli islemler */ a = (b >= 3.0 ? 2.0 : 10.5 ); /* Bu islem....... */
if (b >= 3.0) /* ve bu islemler.. */ a = 2.0; /* birbiri ile aynidir */ else /* ve ayni sonucu */ a = 10.5; /* saglarlar. */
c = (a > b?a:b); /* c, a yada b nin max ini alir */ c = (a > b?b:a); /* c, a yada b nin min ini alir. */ } ================================================== =
KESTIRME.C ye bakin. Bu programda, ilk komutta, x in degeri bir tane arttiriliyor. Ikinci ve ucuncu komutlar da ayni seyi yaparlar. Yani, iki tane arti isareti, degiskenin degerini bir arttirir. Ayrica, sayet ++ isareti degiskenin onunde ise, degisken kullanilmadan once degeri arttirilir, sayet ++ isareti degiskenin arkasinda (saginda) ise, kullanildiktan sonra degeri arttirilir.
Dorduncu komutta ise, y nin degeri, z ye atanir, ve daha sonra da y nin degeri bir arttirilir. Bundan sonraki komutta ise, y nin degeri ilk once arttirilir, daha sonra bu deger z ye verilir.
Ikinci grupta, azaltici operatorleri goruyoruz. Ayni arttirici operatorler gibi, bu gruptaki ornekler de bir oncekiler ile aynidir.
Ucuncu grupta, aritmetik kestirme metodlari goruyoruz. ilk ornekte, a ya 12 eklenir. Bunun altindaki satirda ise, tekrar ayni sey yapilir. Yani, += operatoru, soldaki degiskene, sag tarafin sonucunun eklenecegini belirtir. Yine ayni sekilde, bu is carpma, cikarma, ve bolme islemleri icin de yapilabilir.
Dorduncu grupta ise, a ya, karmasik bir degerin atandigini goruyoruz. Bunun hemen altindaki if... satirlari ise, bu tek satir ile es anlamdadir. Bu karsilastirma operatoru, uc parcadan olusmustur. Bu parcalar birbirinden soru, ve iki nokta isaretleri ile ayrilirlar. Ilk once soru isaretinden onceki kisim degerlendirilir, sonuc EVET cikar ise, soru isaretinden hemen sonraki deger, dondurulur, sayet sonuc HAYIR cikar ise, iki nokta isaretinden sonraki deger dondurulur.
Bundan sonra ise, bu karsilastirma operatorunun c ye atama yapmakta kullanildigini goruyoruz. Ilk once, a ile b nin hangisinin degeri buyukse, o degere c ye atanir, ve ikincide ise, hangisi daha kucuk ise, o c ye atanir.
ODEV:
1. Birden onikiye sayacak bir program yazin. Bu program, sayarken rakamlari ve bu rakamlarin karelerini ekrana yazsin.
1 1 2 4 3 9 gibi..
2. Birden onikiye sayan programi biraz degistirerek, sayimi yazan, ve 1 in inversini, bes haneli alan bir program yazin. Yani:
1 1.00000 2 .50000 3 .33333 4 .25000 gibi..
3. Birden yuze kadar sayan, fakat 32 ila 39 arasindaki degerleri yazan bir program yazin. Her satira bir rakam yazilsin.. --------------------------------------------------------------------------
Fonksiyonlar ve degiskenler
KARETOPL.C: ================================================== ==
int toplam; /* Global degisken */
main() { int index;
baslik(); /* Baslik isimli fonksiyonu cagirir */
for (index = 1;index <= 7;index++) kare(index); /* Bu, kare fonksiyonunu cagirir. */
bitis(); /* Bu da, bitis isimli fonksiyonu cagirir */ }
baslik() /* Bu fonksiyonun tanimidir */ { toplam = 0; /* "Toplam" isimli degiskene 0 degeri atanir.. */ printf("Bu, kare programinin basligidirnn"); }
kare(rakam) /* Bu, kare fonksiyonunun baslangicidir */ int rakam; { int karesi; /* Yerel degisken tanimlaniyor */
karesi = rakam * rakam ; /* Karesini olusturuyor. */ toplam += karesi; /* Bulunan deger, toplama ekleniyor */ printf("%d nin karesi %d dir.n",rakam,karesi); }
bitis() /* Bitis fonksiyonu tanimlaniyor. */ { printf("nKarelerin toplami: %d dir..n",toplam); } ================================================== == | |
| | | By.KaBuS weB MaSteR
Mesaj Sayısı : 223 Kayıt tarihi : 13/06/09 Yaş : 31 Nerden : Notalar İcinden Lakap : By.KaBuS
| Konu: Geri: C Dersleri Ptsi Haz. 15, 2009 12:06 pm | |
| RECURSION NEDIR ?
RECURS.C: ================================================== ==
main() { int index;
index = 8; geri_say(index); }
geri_say(rakam) int rakam; { rakam--; printf("rakam degeri %d dir.n",rakam); if (rakam > 0) geri_say(rakam); printf("Simdi rakam %d oldu..n",rakam); }
================================================== =
Recursion, ilk karsilasildiginda cok korkutucu gorunen bir kavramdir. Fakat RECURS.C isimli programa bakarsaniz, recursion'un butun zorlugunu yenebiliriz. Aslinda fazla basit ve dolayisi ile aptal olan bu program, bize recursion'un kullanimini gostermesi bakimindan cok yararlidir.
Recursion, kendini cagiran bir fonksiyondan baska birsey degildir. Yani, bitmek icin bir kontrol mekanizmasina ihtiyaci olan bir dongudur. Karsinizdaki programda "index" degiskeni 8 e atanir, ve "geri_say" fonksiyonunun parametresi olarak kullanilir. Bu fonksiyon da, bu degiskenin degerini teker teker azaltir, ve bize bu degeri gosterir. Sonra tekrar kendisini cagirir, degeri bir kez daha azalir, tekrar, tekrar.. Sonunda deger sifira ulasir, ve dongu artik kendini cagirmaz. Bunun yerine, daha onceki cagirmada kaldigi yere geri doner, tekrar geri doner, en sonunda ana programa geri doner, ve program sona erer.
NE OLDU ?
Fonksiyon kendisini cagirdiginda, butun degiskenlerini,ve cagirilan fonksiyonun islemesi bittiginde donmesi gereken yeri hafizaya sakladi. Bir dahaki sefere kendinin tekrar cagirdiginda, yine ayni seyi yapti, ta ki kendisini tekrar cagirmasi bitene kadar. Daha sonra tekrar bu bilgileri, ayni koyus sirasi ile geri okudu.
Hatirlamaniz gereken nokta, recursion'un bir noktada bitmesi gerektigidir, sayet sonsuz bir donguye girerseniz, bilgisayarin hafizasi bitecek ve bir hata mesaji cikacaktir.
ODEVLER
1. Daha once yazdigimiz Santigrad'dan Fahrenheit'a karsilik tablosundaki derece hesaplamasini bir fonksiyona geciriniz. 2. Ekrana isminizi 10 kere yazan bir program yaziniz. Yazma isini yapmak icin bir fonksiyon cagiriniz. Daha sonra bu fonksiyonu main() in basina alarak, derleyicinin bunu kabul edip etmedigini kontrol ediniz.
c++ dersleri 5.bölüm
C Dili - 6. Konu
==================================================
#define BASLA 0 /* Dongunun baslangic noktasi */ #define BITIR 9 /* Dongunun bitis noktasi */ #define MAX(A,B) ((A)>(B)?(A) B)) /* Max makro tanimlanmasi */ #define MIN(A,B) ((A)>(B)?(B) A)) /* Min makro tanimlanmasi */
main() { int index,mn,mx; int sayac = 5;
for (index = BASLA;index <= BITIR;index++) { mx = MAX(index,sayac); mn = MIN(index,sayac); printf("Max simdi %d ve min de %d ..n",mx,mn); } }
==================================================
Bu programda, ilk defa define lara ve makrolarla tanisacaksiniz. Ilk dort satirdaki "#define" sozcuklerine dikkat edin. Butun makrolar ve define'lar bu sekilde baslar. Derleme baslamadan, on-derleyici (preprocessor) bu tanimlari alir, ve programda bu sembolleri gercek degerleri ile degistirir. Ornegin, BASLA sembolunu heryerde sifir ile degistirir. Derleyicinin kendisi, bu BASLA yada BITIR sembollerini gormez bile.
Boyle ufak bir programda bu sekilde semboller tanimlamak luzumsuzdur, fakat ikibin satirlik bir programda, yirmiyedi yerde BASLA olsa idi, sayede #define'i degistirmek, programdaki rakamlari degistirmekten daha kolay olurdu.
Ayni sekilde on-derleyici, BITIS sembolu gordugu heryere 9 rakamini koyar.
C de alisilmis bir teknik de, BASLA yada BITIR gibi sembolik sabitlerin buyuk harfle, ve degisken isimlerinin de kucuk harfle yazilmasidir.
MAKRO NEDIR ?
Makro, bir #define satirindan baska birsey degildir. Fakat icinde islemler yapabildigi icin, ona ozel bir isim verilmistir. Ornegin ucuncu satirda, iki rakamin hangisi buyukse onu donduren MAX isimli bir makro tanimliyoruz. Bundan sonra on-derleyici ne zaman MAX termini ve arkasindan parantezi gorurse, bu parantezlerin arasinda iki tane deger bulacagini farz eder, ve tanimda bulunan deyimi, buraya koyar. Ornegin, onikinci satira gelindiginde, "A" yerine "index" ve "B" yerine de "sayac" konur.
Ayni sekilde "MIN" isimli makro da kendisine gecirilen iki rakamin hangisi daha kucukse, o degeri dondurur.
Bu makrolarda bir suru fazlalik parantez goreceksiniz. Bunlarin nedeni, bir sonraki programda anlasilacak..
YALNIS BIR MAKRO
================================================== =
#define HATALI(A) A*A*A /* Kup icin hatali makro */ #define KUP(A) (A)*(A)*(A) /* Dogusu ... */ #define KARE(A) (A)*(A) /* Karesi icin dogru makro */ #define START 1 #define STOP 9
main() { int i,offset;
offset = 5;
for (i = START;i <= STOP;i++) { printf("%3d in karesi %4d dir, ve kubu ise %6d dir..n", i+offset,KARE(i+offset),KUP(i+offset));
printf("%3d in HATALIsi ise %6d dir.n",i+offset,HATALI(i+offset)); } }
================================================== =
Ilk satira baktiginiza, HATALI isimli makronun bir rakamin kubunu aldigini goruyoruz. Gercektende, bu makro bazen dogru calismaktadir.
Programin kendisinde,i+offset 'in KUP unun hesaplandigi yeri inceleyelim. Sayet i 1 ise, offset de 5 olduguna gore, 1+5 = 6 olacaktir. KUP isimli makroyu kullanirken, degerler:
(1+5)*(1+5)*(1+5) = 6*6*6 = 216
olacaktir. Halbuki, HATALI yi kullanirsak, carpmanin onceligi, toplamadan fazla oldugundan, degerleri:
1+5*1+5*1+5 = 1+5+5+5 = 16
seklinde buluyoruz. Yani, parantezler, degiskenleri dogru bir sekilde birbirinden ayrimak icin gereklidir.
Programin gerisi basittir, ve sizin incelemenize birakilmistir..
ODEV:
1. 7 den -5 e dogru sayan bir program yaziniz.
-------------------------------------------------------------------------- | |
| | | By.KaBuS weB MaSteR
Mesaj Sayısı : 223 Kayıt tarihi : 13/06/09 Yaş : 31 Nerden : Notalar İcinden Lakap : By.KaBuS
| Konu: Geri: C Dersleri Ptsi Haz. 15, 2009 12:06 pm | |
| KELIME KATARI (STRING) NEDIR?
Bir katar, genellikle harflerden olusan karakterler dizisidir. Ciktinizin guzel ve manali gorunmesi icin, icinde isimler ve adresler olabilmesi icin, programlarinizin katarlar kullanmasi sarttir. C dilinde tam tanimi, "char" tipi bilgilerin, NULL karakter (yani sifir) ile sonlandirilmasidir.
C bir katari karsilastiracagi, kopyalayacagi yada ekrana yansitacagi zaman, bunlari gerceklestiren fonksiyonlar, NULL gorunene dek bu islemi yapmak uzere programlanmistir.
ARRAY (dizi) NEDIR?
dizi, ayni tip verilerin birbiri arkasina tanimlanmasidir. Kelime katari, bir cins dizidir.
CHRSTRG.C: =================================================
main() { char isim[7]; /* Bir karakter dizisi tanimlayalim */
isim[0] = 'T'; isim[1] = 'u'; isim[2] = 'r'; isim[3] = 'g'; isim[4] = 'u'; isim[5] = 't'; isim[6] = 0; /* Bos karakter - katarin sonu */
printf("Isim %s dur. n",isim); printf("Icinden bir karakter: %cn",isim[2]); printf("Ismin bir parcasi: %s n",&isim[3]); }
==================================================
Bu programda, ilk once, "char" tipi bir tanimlama goruyoruz. Koseli parantezler icinde, kac hanelik bir dizi tanimlanacagini belirtiyoruz. C dilinde butun diziler sifirdan basladigi icin, bu tanimlama ile kullanabilecegimiz en yuksek index degeri 6 dir.
KATAR NASIL KULLANILIR
Demek ki, "isim" degiskeni, icinde 7 tane karakter tutabilir. Fakat en son karakterin sifir olmasi zorunlugu oldugu icin, kullanilabilecek olan alan 6 karakterliktir. Bu katarin icine manali birsey yuklemek icin, yedi tane komut veriyoruz - her biri, katara bir karakter atamaktadir. En sonunda da, katarin sonunu belirten sifir rakamini koyuyoruz. (Bir "#define" ile NULL karakteri, programin basinda sifir olarak tanimlayabiliriz.)
printf komutundaki %s isareti, printf'e "isim" isimli katardan, sifira rastlayincaya kadar ekrana yazmasini belirtir. Dikkat etmeniz gereken bir nokta, "isim" degiskeninin indexinin yazilmasinin gerekmedigidir.
KATARIN BIR KISMININ YAZILMASI
Ikinci printf komutu ise %c ile, katarin icinden sadece bir karakter (harf) yazilmasini gosterir. Istedigimiz karakterin index numarasini da, "isim" degiskeninin yanina, koseli parantezler arasinda gosterebiliriz.
Son printf komutunda ise, katarin 4. karakterinden itibaren yazmanin bir ornegidir. "isim" degiskeninin onundeki & (ampersand) isareti, isim[3]'un hafizada saklandigi adresin printf'e gecirilmesini belirtir. Adresleri 8. konuda gorecegiz, fakat ufak bir ornek ile size bizleri nelerin bekledigini gostermek istedim.
BAZI KATAR FONKSIYONLARI
KATAR.C ================================================
main() { char isim1[12],isim2[12],karisik[25]; char baslik[20];
strcpy(isim1,"Rosalinda"); strcpy(isim2,"Zeke"); strcpy(baslik,"Bu bir basliktir.");
printf(" %snn",baslik); printf("isim 1: %s n",isim1); printf("isim 2: %s n",isim2);
if(strcmp(isim1,isim2)>0) /* sayet isim1 > isim2 ise, 1 dondurur */ strcpy(karisik,isim1); else strcpy(karisik,isim2);
printf("Alfabetik olarak en buyuk isim %s dir.n",karisik);
strcpy(karisik,isim1); strcat(karisik," "); strcat(karisik,isim2); printf("Iki isim birden %sn",karisik); } ================================================= Ilk once 4 tane katar tanimliyoruz. Daha sonra, "strcpy" isimli cok pratik bir fonksiyona geliyoruz. Yaptigi is, bir katari, bir digerine, ta ki sifir bulunana kadar kopyalamak. Hangi katarin hangisine kopyalancagini hatirlamak icin, bir atama komutunu dusunun ("x=23" gibi). Veri, sagdakinden, soldakine kopyalanir. Bu komutun yapilmasindan sonra, isim1 in icinde, "Rosalinda" olacaktir - den-densiz olarak. Den-denler, derleyicinin sizin bir katar tanimladiginizi anlamasi icin gereklidir.
KATARLARIN ALFABETIK OLARAK SIRAYA KONMASI
Ilginizi cekebilecek diger bir fonksiyonda, "strcmp" dur. Sayet kendisine gecirilen birinci katar ikinciden daha buyukse, 1 dondurur, ayni ise 0, ve ikinci daha buyukse -1 dondurur. "Zeke" katarinin kazanmasi, sizi herhalde sasirtmaz. Burada katarin boyu onemli degildir, sadece icindeki karakterler. Ayrica harflerin buyuk yada kucuk harf olmasi da fark ettirir. C de bir katarin butun harflerini kucuk yada buyuge ceviren fonksiyonlar da vardir. Bunlari daha ileri kullanacagiz.
KATARLARI BIRBIRINE EKLEMEK
En son satirda, "strcat" isimli yeni bir fonksiyon goreceksiniz. Gorevi, bir katarin sonuna diger katari eklemektir. Bunu yaparken NULL karakterin de yerli yerinde olmasini saglar. Burada, "isim1", "karisik" 'a kopyalanir, daha sonra "karisik" a iki bosluk ve "isim2" eklenir.
Katarlar zor degildir, ve son derece faydalidirlar. Onlari kullanmayi iyice ogrenmenizde fayda vardir.
BIR TAMSAYI DIZISI
INTDIZIN.C: ================================================ main() { int degerler[12]; int index;
for (index = 0;index < 12;index++) degerler[index] = 2 * (index + 4);
for (index = 0;index < 12;index++) printf("Index = %2d deki degeri %3d dir..n",index,degerler[index]);
} ===============================================
Bu programda, bir tamsayi dizisi tanimliyoruz. Gordugunuz gibi, ayni katar tanimlama gibi.. Bu sayede, index degiskeni haric oniki tane degiskenimiz oluyor. Bu degiskenlerin isimleri "degerler[0]" , "degerler[1]" ,vs. dir. Ilk "for" dongusunde, bunlara deger atiyoruz, ikincisi ise, index degiskeni ve "degerler" dizisinin icindekileri ekrana yaziyor.
BIR KAYAR NOKTA DIZINI
BUYUKDIZ.C: ================================================= char isim1[] = "Birinci Program basligi";
main() { int index; int ivir[12]; float tuhaf[12]; static char isim2[] = "Ikinci Program Basligi";
for (index = 0;index < 12;index++) { ivir[index] = index + 10; tuhaf[index] = 12.0 * (index + 7); }
printf("%sn",isim1); printf("%snn",isim2); for (index = 0;index < 12;index++) printf("%5d %5d %10.3fn",index,ivir[index],tuhaf[index]); } ================================================
Burada, "float" olarak tanimli bir kayar nokta dizisi goruyorsunuz. Ayrica bu program, katarlara nasil baslangic degeri atanabilecegini gosteriyor. Koseli parantezlerin icini bos birakarak, derleyicinin o veriyi saklamak icin yeteri kadar yer ayarlamasini sagladik. Programin icinde, bir katar daha ilk degerini veriyoruz. Burada onune "static" koymak zorunlugumuz var. Baska yeni birsey yok bu programda. Degiskenler rastgele degerlere atanir, ve sonra da bu degerler ekrana yazdirilir.
BIR FONKSIYONDAN DEGER DONDURME
GERIDOND.C: ================================================= main() { int index; int matrix[20];
for (index = 0;index < 20;index++) /* veriyi uretelim */ matrix[index] = index + 1;
for (index = 0;index < 5;index++) /* orjinal veriyi, ekrana. */ printf("Baslangic matrix[%d] = %dn",index,matrix[index]);
yapbirsey(matrix); /* fonksiyona gidip, deger degistirme */
for (index = 0;index < 5;index++) /* degismis matrix i yazalim */ printf("Geri donen matrix[%d] = %dn",index,matrix[index]); }
yapbirsey(list) /* Veri donusunu gosterir */ int list[]; { int i;
for (i = 0;i < 5;i++) /* print original matrix */ printf("Onceki matrix[%d] = %dn",i,list);
for (i = 0;i < 20;i++) /* add 10 to all values */ list += 10;
for (i = 0;i < 5;i++) /* print modified matrix */ printf("Sonraki matrix[%d] = %dn",i,list); } ==================================================
Bir fonksiyondan deger dondurmenin bir yolu da, diziler kullanmaktir. Buradam 20 hanelik bir dizi tanimladiktan sonra, icine degerler atiyoruz, bu degerlerin ilk besini ekrana yazdiktan sonra, "yapbirsey" isimli fonksiyona atliyoruz. Burada goreceginiz gibi, bu fonksiyon "matrix" isimli diziye "list" demeyi tercih ediyor. Fonksiyona, ne cins bir dizi gececegini bildirmek icin, "int" olarak "list"i tanimliyoruz. Fonksiyona kac elemanlik bir dizi gecegini soylememize luzum yok, fakat istenirse belirtilebilir. Bu nedenle bos koseli parantezler kullaniyoruz.
Bu fonksiyon da, kendisine gecen degerleri gosterdikten sonra, bu degerlere 10 ekliyor, ve yeni degerleri gosterip, ana programa geri donuyor. Ana programda goruyoruz ki, fonksiyonun yaptigi degisiklikler, "matrix" degerlerini de degistirmis.
Dizilerin, normal degiskenlerin aksine, fonksiyondaki degerleri degisince, cagiran programdaki dizinin degerlerinin degismesini garipsiyebilirsiniz. Pointerlar konusuna gelince butun bunlar daha manali olacaktir.
BIRDEN FAZLA BOYUTLU DIZILER
COKLUDIZ.C: ================================================= main() { int i,j; int buyuk[8][8],dev[25][12];
for (i = 0;i < 8;i++) for (j = 0;j < 8;j++) buyuk[j] = i * j; /* Bu bir carpim tablosudur */
for (i = 0;i < 25;i++) for (j = 0;j < 12;j++) dev[j] = i + j; /* Bu da bir toplama tablosudur */
buyuk[2][6] = dev[24][10]*22; buyuk[2][2] = 5; buyuk[buyuk[2][2]][buyuk[2][2]] = 177; /* bu, buyuk[5][5] = 177; demek */
for (i = 0;i < 8;i++) { for (j = 0;j < 8;j++) printf("%5d ",buyuk[j]); printf("n"); /* Her i nin degeri artinca, bir RETURN */ } } =================================================
Burada iki tane iki boyutlu dizi kullaniyoruz. "buyuk" adli 8 e 8 lik dizinin elemanlari [0][0] dan [7][7] ye kadar, toplam 64 tanedir. Diger tanimli "dev" dizi ise, kare degildir, fakat dizinin kare olmasinin sart olmadigini gosteren bir ornektir.
Iki dizi de biri carpim tablosu, digeri de toplama tablosu ile doldurulur.
Dizi elemanlarinin tek tek degistirilebilecegini gostermek icin, once "buyuk" un elemanlarinda birine, "dev" in bir elemani ile, 22 ile carpildiktan sonra atanir. Ikinci atamada ise, "buyuk[2][2]" elemani 5 degerine atanir. Herhangi bir islemin index olarak kullanilabilecegini gosteren ucuncu atama ise, aslinda "big[5][5] = 177;" dir.
ODEVLER
1. Herbiri yaklasik 6 karakter uzunlugunda uc kisa katarin icine "strcpy" ile iclerine "bir", "iki" ve "dort" kelimelerini kopyalayan bir program yazin. Daha sonra, bu katarlari, daha buyuk bir katarin icine, uc kelimeyi bir araya getirerek yerlestirin. Cikan sonucu on kere ekrana yazdirin.
2. Herbiri 10 elemanli olan "dizi1" ve "dizi2" isimli iki tamsayi dizisi tanimlayin, ve iclerine bir dongu ile, ivir zivir bilgi doldurun. Daha sonra her bir elemanini, ayni boydaki bir baska diziye ekleyin. Bu cikan sonucu da "diziler" isimli 3. bir diziye atayin. Sonuclari ekrana yazdirin:
1 2 + 10 = 12 2 4 + 20 = 34 3 6 + 30 = 36 gibi..
Ipucu: printf komutu soyle gorunecek: printf("%4d %4d + %4d = %4dn",index,dizi1[index],dizi2[index], diziler[index]); | |
| | | | C Dersleri | |
|
Similar topics | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|